selected works / new works

3. August 2014

coming up – 2019

Musictheatre in collaboration with Ensemble Recherche

Tripplehead – piece for solo performer video / electronics, with Roberto Maqueda

coming up – 2018

Claqueurs – piece for Vl, Pno & electronics
for Rosalía Gómez Lasheras, Antonio Viñuales Pérez (Swiss Chamber music festival – Adelboden)

Ensemble piece for Ensemble Phoenix (Basel)

Ensemble piece for Ensemble Mosaik (Berlin)


clap, clap, clap! (2018) 
performance for 2, electronics & video

clapclapclap_edith

in collaboration with Elisabeth Klinck

performed/premiered by A.E.Frank & E. Klinck

19.07.18 – at OpenSpace – Darmstädter Ferienkurse

 


 

Judgeheads (2018)
for voice, cello, trombone, keyboards, percussion, video and electronics

judgeheads0

 

performed & commissioned by Eunoia Quintett:

Johanna Greulich – voice,
Aude Pivot – Cello, Stephen Menotti – Trombone,
Clemens Hund-Göschel – Keys & Controller, Louisa Marxen – Drums & Controller

premiered, 6.6.2018 – Gare du Nord, Basel (CH)

judgeheads0


KIP_5978

Das Floß (2018)
von Sterbensängsten, güldenen Seemonstern, geschmackvollen Kannibalen und Weltverbesserern

Oper/Musiktheater

for 4 Singers, 2 Actors, 2 Soundperformers,
mixed Ensemble &Electronics.

a collaboration with:
Alexander Chernyshkov, Anastasija Kadiša,
Mark Johnston, Aleksi Barrière, Franziska Kronfoth
Eunsung Yang, Lea Søvsø, Isabelle Kranabetter, Elise Schobeß

(120′)


Sequence 010

How to pronounce Alpha (2017)
Zwischenlaut und Überzahl

for large ensemble (1 1 2 1 / 1 1 1 0 / 2 Pno / 2 Perc / 2 1 2 1 0) & conductor,
large floor projection and electronics
(~20′)

premiere: Ensemble Modern 26.11.2017 @ cresc… Festival


RestoreFactoryDefaults

Restore factory defaults (2017)

audiovisual musictheatre/performance
for amplified voice, electronics fixed audio & video.

I. the alienation of the singer from their Gattungswesen
II. how to exceed the speed of light

premiered by Anne-May Krüger, comissioned by Zeiträume Festival
(~20′)

https://youtu.be/jM2cX7yahlc

(EN)
Restore factory defaults is theatrical music performance for a singer video and electronics.
The sinvger is confronted with an overwhelming alienation machine, which tries to stop the singers successful performance. The only way out, is to sing faster then the speed of light!

(DE)
In Restore factory defaults geht es um die Entfremdungdes musikalischen Ichs im multimedialen Hier und Jetzt.Ein/e Sänger/in verstrickt sich immer tiefer in einer multimedialen Entfremdungsmaschine aus Klang und Licht, die sich zusehends mit ihrer Stimme und ihren Gesten verbindet. Der einzige Weg dieser furchtbaren Maschinerie zu entkommen, ist schneller als das Licht zu singen!


ReadMyLips

Read My Lips – 360° (2017)

360° composition/installation for five musicians,
flute, trombone, piano, viola, cello,
5.1-Audio & four videoscreens.

premiered by zone experimentale at Attacca Festival – Basel

(EN)

Read My Lips is a piece for five musicians, 5.1-Audio and four videoscreens. The piece explores the dimensions of facial expression in music.
The real room is altered by medial layer of mouth-sounds and videos which are interacting with the performers, while the listener can wander through the staging and discover different perspectives within the piece.

(DE)

Read My Lips ist ein Stück für fünf Musiker, 5.1-Audio und vier Videoscreens. Es entsteht ein Szenario zwischen realität und virtualität, quasi eine augmented reallity, in der die Auswirkung und das Zusammenspiel von Gesichtsgesten, Mundklängen und Lippenbewegungen musikalisch untersucht werden.
Die Bühnenanordnung ist installationsartig über den Raum verstreut, so dass der Zuschauer sich frei bewegen kann um das Stück aus verschiedenen Perspektiven zu erkunden.


Foto_Proton

Samouraï Progressive (2017)

for Ensemble (8Players)
Piccolo, Oboe(or Bassoboe), Contrabassclarinet(or Bassclarinet), Kontraforte,
Harp, Piano, Cello, Violin and Conductor
premiered and comissioned by Ensemble Proton (Bern)
(~10′)

goo.gl/xaVMvq

(EN)

Samouraï Progressive is an Ensemble piece,
which involves several vocal and choreographic
techniques, combined with acoustic instrumental music. The piece developes from a new music Context, into a
choreographic performance.

(DE)

Samouraï Progressive ist ein Ensemblestück, in welchem ein „klassisches“ Neue Musik Ensemble eine episch musikalische Verwandlung zu einem großen Samurai vollzieht. Kafkaesk, humoristisch und zugleich virtuos .


TableTalk

Table Talk (2016)

for 2 performers, transducers, switches and video
premiered by Carlota Caceres & Christian Smith
(~11′)

http://www.andreas-eduardo-frank.de/tabletalk

(EN)
Table Talk is a piece for 2 Performers sitting at a table, shaping sound with transducers, pressing Buzzers hitting pedals while being framed by a variety of lightshapes projected onto them.

(DE)
Table Talk ist ein Stück für 2 Performer, Tisch, Transducer, Grobhandtaster, Video, Licht und Elektronik. Die Performer hantieren mit Transducern und formen deren Klang durch ihre Bewegungen, während sie durch das Betätigen von Buzzern Licht, Klang und Gedankenräume öffnen.


Between Me & Myself – V (2016)

for saxophone and video (~9)
premiered by Pedro Pablo Camara

https://www.youtube.com/watch?v=cpbUvSDyLXw

(EN)

Between Me and Myself – V  is the most recent piece of the series.

(DE)

Between Me and Myself – V ist das zuletzt komponierte Stück einer Stückreihe, in der die Musiker mit ihren virtuellen Alter Egos, die in Form von lebensgroßen Videoprojektionen daherkommen, eine musikalische Spannung zwischen ihrer Existenz im realen und im virtuellen Raum in den Konzertsaal bringen.


BMMS_IV

Between Me & Myself – IV (2016)
for Violin, Trombone, Percussion and Video
premiered by HannaH Walter, Jon Roskilly & Joao Carlos Pacheco
(~9′)
goo.gl/AiTXSy

Between Me & Myself – III (2015)
for Trombone & Percussion (~9′)

Between Me & Myself – II (2015)
for Percussion and Video
premiered by Joao Carlos Pacheco
(~9′)
goo.gl/fHnF3k

Between Me & Myself – I (2015)
for Trombone and Video
premiered by Jon Roskilly
(~9′)

(EN)

Between Me and Myself – is a set of pieces in which the musicians perform solos, duos, trios, quartets and so forth with their electronic selves and other „real“ performers.

(DE)

Between Me and Myself ist eine Stückreihe, in der die Musiker mit ihren virtuellen Alter Egos, die in Form von lebensgroßen Videoprojektionen daherkommen, eine musikalische Spannung zwischen ihrer Existenz im realen und im virtuellen Raum in den Konzertsaal bringen.


Waveshaping2 Waveshaping1

Waveshaping (2015)

percussion quartett with portable loudspeakers
(13’)

goo.gl/l6by8E
(EN)

Piece for four Performers / Percussionists
and portable Loudspeakers.

(DE)

Waveshaping ist ein Quartett für 4 Perkussionisten und tragbare Lautsprecher.  Ausgehend von der Rechteckschwingung bespielen die Schlagzeuger ihre Instrumente nicht nur mit Schlagzeugstöcken sondern benutzen sie als Resonatoren für die Lautsprecher. Durch die Bewegungen der Lautsprecher auf den Trommeln können die Musiker die elektronischen Klänge im Raum neu formen, verfremden und eine neue Musik mit den bereits existierenden Klängen bauen.


Sawdust

Sawdust (2016)

for Violin und Tape,
premiered by HannaH Walter
(10′)

goo.gl/PwWPfV

(EN)

The name Sawdust and the musical context is derived from the simple idea of the sawtooth wave, which is coming closest to the waveform produced by a moving bow on a string. The Strings are covered in resin, which is spilled into the air in form of dust, as consequense of each single action performed by the musician.

(DE)

Sawdust ist ein Solostück für Violine und Elektronik.
Es untersucht kleinste und größte Bewegungen auf dem  und mit dem Instrument, die in feinstem und zugleich brutalem Klang daherkommen.
Was übrig bleibt ist „Sawdust“, musikalische Sägespähne, das Harz des Bogens, welches in Form von feinem Staub durch die Luft schwebt.


sharp switch soft – II (2016)
for Kontrabassflute, Bassclarinet, Cello & Piano
(~8′)

https://www.youtube.com/watch?v=UvH80jo0xNU



sharp switch soft – I
(2016)

for Violin, Saxophone & Piano
(~10′)


SU-49 (2016)
A/V Installation


Tri (2015)
Trio for Cello, Piano & Positiv Organ
I, liaison linéar

II, arpège
III, mosaïque
IV. solitaire
V.  réajusté
(12′)


Der Mensch ist gut (2015)
for Baritone, Saxophon, Guitar & Double Bass
(5′)


Rekursion (2014) – Rekursion
(recursion in 3 movements on Schurbert’s “An den Mond” D.259) for mezzosoprano, cello, piano & accessories
(11’)


Unison for Bocksten (2014)
for ensemble, electronics and video
(10’30’’)
(flute, saxophone, horn, percussion, accordion, cello, voice/performer, sampler & video)


Art Brut II (2014) – Trio for alto saxophon, accordion & cello
(13
)


Art Brut I (2014) – for accordion and sampler
with small speakers built into the accordion
(12)


De Motu (2013) – Duo for guitar and accordion
(10
)